Kundeindsigt skaber meromsætning

Dataindsigt og rapportering

Kundeindsigt kan være dit hemmelige våben i konkurrencen med de øvrige aktører i markedet om at tiltrække og fastholde kunder.

Din virksomheds progression er afledt af din evne til at træffe fornuftige beslutninger. Og jo flere relevante informationer, du har til rådighed, desto bedre forudsætninger har du for at træffe gode beslutninger. Når det gælder din virksomheds evne til at tiltrække og ikke mindst fastholde kunder, så bør dine beslutninger bygge på et solidt fundament af kundeindsigt. Dog er der overraskende mange beslutningstagere, som ikke har et indgående kendskab til de kundesegmenter, som virksomheden forsøger at tiltrække. Kan du genkende dette? Så går du glip af et kæmpe omsætningspotentiale. Men fortvivl ikke – hos Indicator er vi eksperter i at indsamle og bearbejde relevant information.

Gør brug af segmentering

Brug af kundeindsigt er et udtryk for, at du har gjort sig umage ift. at vinde kampen mod konkurrenterne om kundernes gunst. Det er ikke ny viden, at den der gør sig umage ift. forberedelse også er den, der trækker sig sejrrigt ud af konkurrencen – det kan man bl.a. læse om i Sun Tzus “The Art Of War”. Det kan dog være vanskeligt at vide, hvor man skal starte, hvis man ikke har den store viden om kundeindsigt.

Det som du skal være særlig fokuseret på, er at du ved at foretage en intelligent segmentering af markedet/kunderne, kan skræddersy kunderejsen, kommunikationen og produktet eller servicen, så det er skræddersyet de behov og præferencer som er dominerende for de kunder, som du finder mest attraktive. At foretage en analyse på hele kundeporteføljen er i bedste fald ubrugelig – i værste fald kan det kaste misvisende anbefalinger af sig.

Kundeindsigt skaber meromsætning

Der er uanede muligheder for at indsamle den information, som du skal bruge for at foretage segmenteringen og derudfra den dybdeanalyse, som skal gøre dig skarp på, hvordan du bedst tiltrækker og fastholder kunderne. Vores anbefaling er, at du gør brug af såvel kvantitativ som kvalitativ data. Den kvantitative data kan give svar på hvordan kunderne agerer i bestemte situationer, og prioritere forskellige relevante parametre ift. vigtighed for kunden. Den kvalitative data vil kunne give dig indsigt i hvorfor kunderne agerer som de gør, og hvorfor præferencerne er som de er.

Test dine hypoteser

Det er helt essentielt, at du sørger for at få testet dine hypoteser af. Heldigvis er der en lang række værktøjer tilgængelig, som man kan gøre brug af, når det kommer til dette – bl.a. Google Optimize. Ved løbende at teste hypoteser får du også spottet ændringer i præferencer og adfærd. Således er en analyse på baggrund af kundedata et nutidsbillede som ikke nødvendigvis holder, hvis der sker ændringer i konkurrencen på markedet, teknologisk udvikling eller andre forhold, som bearbejder forbrugernes kognitive skema.

Har du lyst til at vide mere om, hvordan du via brug af kundeindsigt kan få dine kunder til at købe endnu mere? Så skriv eller ring til os, så tager vi et uforpligtende møde, hvor vi ser på dine muligheder.

DEL GERNE DETTE INDLÆG